Nieuwe Merwedebrug fors duurder

REGIO – Vanwege internationale regels zal de bouw van de nieuwe Merwedebrug fors duurder uit gaan vallen en tevens zullen de werkzaamheden langer gaan duren. Dit heeft demissionair minister Schultz gisteren op de valreep van haar ministerschap aan de

In de eerste plannen was het de bedoeling om de pijlers van de brug, net als bij de huidige brug, in de vaargeul te plaatsen. Maar vanwege internationale regels in de Akte van Mannheim moet de vaargeul minimaal 240 meter breed zijn en mogen de pijlers niet in de vaargeul staan. Vanwege deze regels moet de overspanning van de brug groter worden. Om ook tijdens de bouwfase een veilige doorvaart te garanderen is mogelijk nog een iets grotere overspanning noodzakelijk, schrijft Schultz in een van haar laatste brieven aan de Tweede Kamer. Tijdens de bouw staat immers de middenpijler van de bestaande brug nog in de vaarweg. De meerkosten hiervoor bedragen 56 miljoen euro.

In haar brief aan de Kamer kondigt Schultz aan dat de vervanging door de aangepaste overspanning meer tijd vergt. In 2019 moet het tracébesluit worden vastgesteld, waarna in 2022 begonnen kan worden met de start van de uitvoering.