Stacey uit of in de rally?

CHILECITO – Donderdag was een van de zwaarste klassementsproeven waar het EVM team zich op had verheugd. De proef van Chilecito naar San Juan de klassementsproef die Hans Stacey vorig jaar met overmacht won.

Helaas ging de donderdag anders dan het Eurol Veka MAN team had gehoopt. Dinsdag 10 januari was de dag dat de 504 MAN bijna twee uur verloor op de winnaar van de proef. Na deze etappe heeft het team een zogenaamde joker ingezet. Dit betekent dat ze na de 10e gefinishte truck mogen starten. Navigator Hugo Kupper heeft dinsdagavond ook een startkaart ontvangen om als 12e te mogen starten zwart op wit afgegeven door de organisatie. Woensdag is door weersomstandigheden de etappe geannuleerd en daardoor zijn de teams niet compleet en ook de organisatie moest alle zeilen bijzetten en improviseren om alles en iedereen op de plaats van bestemming te krijgen.

Volgens teammanager Marcel van Vliet was er wel sprake van chaos. Sommige teams zijn vroeg vertrokken uit het bivak van Salta en waren compleet. Na een lange nacht stond Hans Stacey donderdagmorgen vroeg aan de start van de proef. Tot zijn verbazing kreeg hij van de official geen toestemming om te starten en kon hij starten als 99e auto. Navigator Kupper ging hiermee niet akkoord en ontstond er aan de start een discussie tussen de equipe en de officials om te starten. Dat mocht van de official alleen als 99e.

Stacey daarover: “Natuurlijk is het niet goed voor mij, maar ook niet voor het team om zo te handelen. Maar we hebben de afgelopen al enkele keren een narrow escape gehad dat een langzamere deelnemer stilstond of langzaam reed en dat is uit veiligheidsoverwegingen overwegingen onacceptabel. Het is dus niet zo dat ik uit de rally ben gestapt maar niet mocht starten op de afgegeven tijd van de organisatie. Na donderdagavond is dit ook met veel Franse verontschuldigen aan het team bevestigd en heeft de organisatie ons een 9e plaats gegeven ondanks dat ik de proef niet heb gereden. Zover ik weet is dit in de Dakar geschiedenis boeken nooit gebeurd, maar hiermee wil ik eerlijk gezegd niet in de boeken staan.”

In alle hectiek finishte hij als 14e door een lekke band en een waypoint die niet gevonden kon worden. Vrijdag stond het volledige team aan de start van de een na laatste proef. De concurrenten keken dan ook vol verbazing dat Hans er weer stond. De proef van totaal 760 kilometer waarvan bijna 300 kilometer op snelheid met een stuk daartussen waar niet op snelheid werd gereden. Arthur Arcividus was voor het geneutraliseerde stuk de snelste MAN. Hans Stacey verloor tot de neutralisatie 26 minuten door onbekende redenen. Peter Versluis, die te kampen had met een kapot banden aflaat systeem, verloor dik 36 minuten.