Wijk en Aalburgse slachtoffer Cybercrime

AALBURG – Een inwoonster uit Wijk en Aalburg is slachtoffer geworden van zogenaamde Cybercrime. De vrouw was gevraagd via een nepmail om haar bankpasjes op te sturen.

De vrouw voldeed aan dit verzoek waarna de fraudeurs geld opnamen van haar rekening.

Ineens zijn ze daar in grote hoeveelheden: valse e-mailtjes in verschillende varianten met daarin de vraag of u uw verlopen bankpas wilt opsturen. Een van deze mails kreeg de Fraudehelpdesk in drie dagen tijd al bijna negentig keer doorgestuurd. Zowel de Rabobank als ABN-Amro waarschuwen voor deze praktijken. Natuurlijk is het advies deze nepmails te negeren, want anders kunnen uw gegevens én bankpas in handen van criminelen komen.

Inhaken op actualiteit
Wie stuurt nou zijn bankpas op? Dat vraagt u zich wellicht af. Het lijkt ook erg onlogisch om te doen, maar dat is het toch niet helemaal. De oplichters haken in op boodschappen die daadwerkelijk van de bank afkomstig zijn over zaken die gaan veranderen. Zo wisselt de Rabobank momenteel de Random Reader om voor een RaboScanner. Klanten onthouden wellicht beter dát er iets gaat veranderen, maar vergeten wát precies. De criminelen maken van deze verwarring gebruik.

Het doel
In de mails staan linkjes naar valse websites. Hier worden mensen zogenaamd gevraagd hun nieuwe bankpas aan te vragen. Om te controleren om welke bankrekening het gaat moeten ze hierbij hun persoonlijke gegevens invullen. Vervolgens krijgen ze instructies over hoe ze de bankpas kunnen opsturen. Met de pas en de pincode van de gedupeerde hebben de criminelen natuurlijk vrij spel om geld afhandig te maken.

Advies
De Rabobank en ABN-Amro wijzen klanten er op dat de bank nooit zal vragen uw bankpas op te sturen. Als uw pas wordt vervangen kunt u uw oude pas doorknippen en weggooien. Het veiligst is dat u zowel de chip als de magneetstrip hierbij vernietigt.